ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ
Π.Ε.

Ενδεικτικό Σχέδιο Εργασίας στη Β/θμια Εκπαίδευση

Κριτήρια επιλογής και περιεχόμενο του θέματος
Το θέμα «Καιρός και Κλίμα - Η προστασία της ατμόσφαιρας» επιλέχθηκε
για τους παρακάτω λόγους :
α.Είναι διαχρονικό και επίκαιρο, τοπικό και παγκόσμιο.
β.Παρουσιάζεται ως ένα βασικό ζήτημα/πρόβλημα στην Agenda 21 της
Συνόδου Κορυφής του Ρίο το 1992.
γ.Έχει σχέση με πλήθος ανθρώπινων δραστηριοτήτων στο φυσικό, κοινωνικό,
οικονομικό, ιστορικό και τεχνητό δομημένο περιβάλλον.
δ.Βρίσκεται στα Προγράμματα Σπουδών Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης.
ε.Μπορεί να υποστηριχθεί από δραστηριότητες που υπάρχουν στο "Διαθεματικό
Εκπαιδευτικό Υλικό για την Ευέλικτη Ζώνη Καινοτόμων Δράσεων, Γυμνάσιο,
Τόμος Γ΄ - Περιβαλλοντική Εκπαίδευση" (Γη, αέρας, νερό), Εκδόσεις
Π.Ι..
Μεθοδολογικό Πλαίσιο σχεδιασμού του Προγράμματος
Τίτλος Προγράμματος |
Καιρός και Κλίμα - Προστασία της
Ατμόσφαιρας |
Επισήμανση του θέματος/ προβλήματος
|
- Συγκέντρωση αποκομμάτων από τον τύπο τα οποία να έχουν
σχέση με το προς μελέτη θέμα π.χ. αποτελέσματα ακραίων
καιρικών φαινομένων, ρύπανση της ατμόσφαιρας κτλ.
- Παρακολούθηση βιντεοσκοπημένων δελτίων καιρού και σχετική
συζήτηση
- Συμπλήρωση ερωτηματολογίου για ανίχνευση των ιδεών
των μαθητών
|
Διατύπωση στόχων |
Οι μαθητές/ριες
- Να διαχωρίζουν τις έννοιες καιρός και κλίμα
- Να παρατηρούν, να καταγράφουν στοιχεία και μετρήσεις
των κλιματικών στοιχείων: θερμοκρασία, υγρασία, ύψος
βροχόπτωσης κτλ.
- Να οργανώνουν αρχεία
- Να συσχετίζουν αρχές και έννοιες
των Φ.Ε. με την καθημερινή πραγματικότητα
- Να εξοικειωθούν με διαδικασίες της επιστημονικής μεθοδολογίας
μέσα από δραστηριότητες εύρεσης του μικροκλίματος της
περιοχής του σχολείου τους, η οποία απαιτεί μετρήσεις
30 τουλάχιστον χρόνων
- Να καταγράφουν τις αρνητικές παρεμβάσεις, επιδράσεις
και συνέπειες και να προτείνουν λύσεις για την προστασία
της ατμόσφαιρας
- Να αξιοποιούν τις πληροφορίες των δελτίων πρόγνωσης
του καιρού, όπως παρουσιάζεται στα ΜΜΕ
- Να καλλιεργήσουν πνεύμα συνεργασίας και υπευθυνότητας
- Να ευαισθητοποιηθούν στη λήψη μέτρων για την προστασία
της ατμόσφαιρας
|
Μέθοδος |
Μαθητοκεντρική - Ομαδοσυνεργατική
Διαθεματική - Διεπιστημονική |
Υλικά |
Ανακυκλώσιμα υλικά για την κατασκευή απλών
οργάνων και θερμόμετρα ή όργανα του εμπορίου αν υπάρχουν στο
σχολείο |
Διδακτικές Ενέργειες |
- Χωρισμός των μαθητών/ριων σε ομάδες
- Κατασκευή εννοιολογικού χάρτη / χάρτη ιδεών
- Σύνταξη ερωτηματολογίου σχετικό με αιτίες και συνέπειες
των επικείμενων κλιματικών αλλαγών
- Κατασκευή απλών μετεωρολογικών οργάνων με απλά μέσα:
Ανεμόμετρο, Ανεμούριο, Βροχόμετρο, Υγρόμετρο
- Διεξαγωγή πειραμάτων για την επαλήθευση ή διάψευση μιας
υπόθεσής τους
- Άντληση πληροφοριών/στοιχείων από άλλες πηγές πληροφόρησης
- Επίσκεψη σε ένα μετεωρολογικό σταθμό ή σε εγκαταστάσεις
ρύπανσης της ατμόσφαιρας.
- Επιστολές σε υπηρεσίες, οργανώσεις κτλ.
- Προγραμματισμός περαιτέρω δράσεων
|
Σύνθεση της εργασίας |
- Οργάνωση και επεξεργασία των πληροφοριών ή των μετρήσεων,
κατασκευή πινάκων, ιστογραμμάτων με στοιχεία που συγκεντρώθηκαν,
κολλάζ με το φωτογραφικό υλικό κτλ.
- Συγγραφή σεναρίου στο οποίο να αναφέρονται οι δραστηριότητες,
τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν από τις επισκέψεις και
οι εμπειρίες από το όλο πρόγραμμα.
- Επισήμανση των αρνητικών συνεπειών της παρέμβασης του
ανθρώπου, λήψη μέτρων κτλ.
|
Παρουσίαση της εργασίας |
Καθορισμός ημέρας που θα γίνεται η παρουσίαση
όλων των καινοτόμων δράσεων. |
Κριτήρια αξιολόγησης |
Ο βαθμός επίτευξης των στόχων, η μεθοδολογική
και διαθεματική του προσέγγιση, το πλήθος των πηγών που επιλέχθηκαν,
η εξαγωγή και τεκμηρίωση των συμπερασμάτων, η σύνθεση και
παρουσίαση της εργασίας. |
Κοινοποίηση |
Οι ομάδες αναλαμβάνουν την κοινοποίηση των
αποτελεσμάτων/ πορισμάτων της εργασίας |
Ενδεικτική Βιβλιογραφία για τον Εκπαιδευτικό
- Αγγελίδης, Π. Ζ. 1993.Εισαγωγή στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση,
Εκδόσεις ART of TEXT, Θεσσαλονίκη.
- Γεωργόπουλος, Αλ. & Τσαλίκη, Ελ. 1998. Περιβαλλοντική
Εκπαίδευση: Αρχές, Φιλοσοφία, Μεθοδολογία, Παιχνίδια & Ασκήσεις.
Εκδόσεις Gutenberg, Αθήνα.
- Frey, K. 1986. H μέθοδος Project(μτφρ Κλ. Μάλλιου) Εκδόσεις
Κυριακίδη Θεσσαλονίκη
- Καλαϊτζίδης, Δ. και Ουζούνης, Κ. 1999. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση:
Θεωρία και Πράξη, Εκδόσεις Σπανίδης, Ξάνθη
- Miller, G. 1995. Βιώνοντας το Περιβάλλον Ι - Αρχές Περιβαλλοντικών
Επιστημών. Επιμέλεια Παυλόπουλος, Εκδόσεις ΙΩΝ, Αθήνα
- Miller, G. 1995. Βιώνοντας το Περιβάλλον ΙΙ - Προβλήματα Περιβαλλοντικών
Συστημάτων. Επιμέλεια Παυλόπουλος, Εκδόσεις ΙΩΝ, Αθήνα
- Παπαδημητρίου, Β. 1998. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και Σχολείο:
Μια διαχρονική Θεώρηση. Εκδόσεις Τυπωθήτω Γιώργος Δαρδανός,
Αθήνα
- Ράπτης, Ν. 2000. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και Αγωγή, Εκδόσεις
Τυπωθήτω Γιώργος Δαρδανός, Αθήνα
- Σπυροπούλου Κατσάνη Δ. 2000. Ο καιρός, το κλίμα και η σχέση
τους με το περιβάλλον. Εκδόσεις Σαββάλα, Αθήνα.
- Φλογαίτη, Ε. Βασάλα, Π. 1999. Το ενεργειακό ζήτημα. Εκδόσεις
Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα
|