Μερικά Παραδείγματα




Παρακάτω, δίνονται μερικά παραδείγματα που αφορούν στη χρήση των ΤΠΕ σε μερικά γνωστικά αντικείμενα, με σκοπό να σας δώσουν κάποιες υποδείξεις για το πώς να τα προσαρμόσετε και να τα υιοθετήσετε στην τάξη σας.



Πώς μπορούν οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας να βοηθήσουν στο μάθημα της Γεωγραφίας;

Οι μαθητές που μελετούν γεωγραφία μπορεί να χρησιμοποιήσουν την πληροφορική για:

Οι δεξιότητες των μαθητών στη χρήση των τεχνολογιών της πληροφορικής και της επικοινωνίας θα αναπτυχθούν στο μάθημα της γεωγραφίας χρησιμοποιώντας την πληροφορική για:

Επικοινωνία και Διαχείριση των Πληροφοριών

Η χρήση ενός επεξεργαστή κειμένου, desktop publishing, πακέτα παρουσίασης και γραφικών βοηθούν στη βελτίωση της ακρίβειας της δουλειάς των μαθητών και ενθαρρύνουν την ανάπτυξη της έκφρασης των ιδεών τους. Με αυτόν τον τρόπο θα αναπτυχθεί η ικανότητα επικοινωνίας σε πολλά διαφορετικά επίπεδα.

Η χρήση των φύλλων υπολογισμών, των βάσεων δεδομένων και των πακέτων γραφικών βοηθάει τους μαθητές να διαχειριστούν, να μεταφράσουν, να προβλέψουν και να εμφανίσουν πληροφορίες, οι οποίες συλλέγονται μετά από επεξεργασία των παρατηρήσεων φυσικών φαινομένων. Με αυτό τον τρόπο θα αναπτυχθεί η ικανότητα να θέτουν ερωτήσεις, να εξετάζουν υποθέσεις, να αναλύουν και να αξιολογούν πληροφορίες και να ανακαλύπτουν μοντέλα και σχέσεις.

Έλεγχος, Μέτρηση και Μοντελοποίηση

Η χρήση εξοπλισμού καταγραφής δεδομένων υποστηρίζει τους μαθητές στη μέτρηση, συλλογή και εμφάνιση παρατηρήσεων φυσικών φαινομένων, του καιρού και των δορυφορικών δεδομένων. Με αυτό τον τρόπο αναπτύσσονται δεξιότητες που αφορούν στο σχεδιασμό, στην ανάλυση και στη μετάφραση των δεδομένων.

Οι μαθητές μπορούν να χρησιμοποιήσουν προσομοιώσεις, φύλλα υπολογισμών και λογισμικό μοντελοποίησης για να εξερευνήσουν τις γεωγραφικές σχέσεις.
Με αυτόν τον τρόπο, θα αναπτυχθεί η ικανότητα τους να διαχειρίζονται μεταβλητές, να προβλέπουν και να ελέγχουν υποθέσεις.


Πώς μπορούν οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας να βοηθήσουν στο μάθημα των Φυσικών Επιστημών;

Εργαλεία και συσκευές για την καταγραφή δεδομένων, καθώς και ειδικοί αισθητήρες χρησιμοποιούνται συνήθως στο μάθημα των φυσικών επιστημών για τη μέτρηση φυσικών ποσοτήτων σε έρευνες, για την παρακολούθηση των αλλαγών σε ένα δεδομένο περιβάλλον και για τη διαχείριση μεταβλητών στον έλεγχο υποθέσεων. Για παράδειγμα, η χρήση λογισμικού μοντελοποίησης και φύλλων υπολογισμών (spreadsheets) επιτρέπει τον έλεγχο των υποθέσεων και την επίλυση προβλημάτων. Τα φύλλα υπολογισμών και οι βάσεις δεδομένων επιτρέπουν την ανάλυση των δεδομένων και ενθαρρύνουν τους μαθητές να αναζητήσουν μοντέλα και σχέσεις. Η χρήση των αριθμομηχανών διευκολύνει τη μελέτη των φυσικών επιστημών και μαζί με εργαλεία και συσκευές για την καταγραφή δεδομένων, καθώς και με τους φορητούς υπολογιστές αποτελεί ευέλικτη και “φορητή” λύση, καθιστώντας τους μαθητές ικανούς να δουλεύουν έξω από την τάξη τους, όταν αυτό είναι απαραίτητο. Οι επεξεργαστές κειμένου και το λογισμικό desktop publishing μπορούν να χρησιμοποιηθούν (αν και δεν χρησιμοποιούνται πολύ συχνά) σε ατομικές εργασίες ή για παρουσιάσεις.

Πώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν οι ΤΠΕ: Εκτός από τις εγκυκλοπαίδειες CD-ROM και τις βάσεις δεδομένων που είναι διαθέσιμες για το συγκεκριμένο θέμα, οι μαθητές μπορούν να χρησιμοποιήσουν το Internet. Υπάρχουν πολλές σελίδες στο Web που προσφέρουν πληροφορίες για τους πλανήτες και τα αστέρια, π.χ. Nine Planets (http://seds.lpl.arizona.edu/nineplanets/nineplanets/). Οι μαθητές ξεκινούν χρησιμοποιώντας μία μηχανή αναζήτησης για να βρουν κάποιες επιλεγμένες σελίδες. Τους δίνεται η δυνατότητα να διαπιστώσουν ότι οι στρατηγικές αναζήτησης που χρησιμοποιούν αποφέρουν πολλά και διαφορετικά αποτελέσματα και θα πρέπει να εξασκηθούν για την εξαγωγή καλύτερων αποτελεσμάτων.

Στη συνέχεια, πρέπει να αξιολογήσουν τις σχετικές σελίδες και να ενοποιήσουν τα σχετικά δεδομένα και τις πληροφορίες σε ένα κείμενο που μπορεί να δημιουργηθεί, είτε χρησιμοποιώντας έναν επεξεργαστή κειμένου, είτε ένα πακέτο desktop publishing.

Πώς μπορούν οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας να βοηθήσουν στο μάθημα της Ιστορίας;

Οι βάσεις δεδομένων και τα φύλλα υπολογισμών είναι από τα πιο συχνά χρησιμοποιούμενα εργαλεία της πληροφορικής στο μάθημα της ιστορίας. Τα φύλλα υπολογισμών και οι βάσεις δεδομένων διευκολύνουν την ανάλυση των δεδομένων και ενθαρρύνουν τους μαθητές να αναζητήσουν μοντέλα και σχέσεις, καθώς και να μεταφράσουν και να ερμηνεύσουν ιστορικά γεγονότα.

Τα CD-ROM χρησιμοποιούνται όλο και πιο συχνά στην ιστορία, καθώς εμφανίζονται όλο και πιο πολλοί τίτλοι, οι οποίοι προσφέρουν κατάλληλες πηγές πληροφοριών και αρχείων. Το λογισμικό desktop publishing χρησιμοποιείται σε κάποιες περιπτώσεις για ατομικές εργασίες ή για παρουσιάσεις. Πάντως σε πολλές περιπτώσεις, το λογισμικό desktop publishing έχει χρησιμοποιηθεί ως ένας πολύ διαδεδομένος τρόπος για τη συγγραφή νέων άρθρων σχετικά με ιστορικά γεγονότα, που εκφράζουν απόψεις αντίθετες από τις καθιερωμένες.

Πώς μπορούν οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας να βοηθήσουν στο μάθημα των Μαθηματικών;

Η χρήση λογισμικού δυναμικής γεωμετρίας, φύλλων υπολογισμών και αριθμομηχανών ενισχύει και διευκολύνει τη μελέτη των μαθηματικών. Το λογισμικό δυναμικής γεωμετρίας βοηθάει τους μαθητές στην ανάπτυξη δεξιοτήτων παρατηρητικότητας, καθώς και στην κατανόηση των σχέσεων ανάμεσα στις γωνίες και τα σχήματα. Τα φύλλα υπολογισμών και οι βάσεις δεδομένων βοηθούν τους μαθητές να αναζητήσουν μοντέλα και σχέσεις. Επίσης επιτρέπουν τη διεξαγωγή της ανάλυσης δεδομένων. Οι αριθμομηχανές γραφικών μπορεί να χρησιμοποιηθούν για την εξέταση συναρτήσεων και τη χρήση εξισώσεων, τη δημιουργία γραφικών και την εκτέλεση διαφόρων λειτουργιών ανάλογων με αυτών ενός προσωπικού υπολογιστή, με το επιπλέον πλεονέκτημα ότι είναι φορητοί. Οι συνηθισμένες αριθμομηχανές και οι φορητοί υπολογιστές είναι και οι δύο μηχανές ευπροσάρμοστες και φορητές.

Είναι σημαντικό να θυμόσαστε ότι η δουλειά με χαρτί και μολύβι είναι απαραίτητη παράλληλα με τη δουλειά στον υπολογιστή και με δραστηριότητες που αξιοποιούν άλλου είδους εποπτικό υλικό για τα Μαθηματικά.

Πώς μπορούν οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας να βοηθήσουν στη διδασκαλία των Αγγλικών σαν ξένη γλώσσα;

Με την ανάπτυξη των μεθόδων διδασκαλίας ξένων γλωσσών που χρησιμοποιούν εμπειρίες από καθημερινές καταστάσεις, βελτιώνεται ο βαθμός εξοικείωσης με τα Αγγλικά, όσων την μαθαίνουν ως ξένη γλώσσα. Η Πληροφορική μπορεί να βοηθήσει στη διδασκαλία ξένων γλωσσών δημιουργώντας πολλές ρεαλιστικές καταστάσεις στις οποίες οι μαθητές πρέπει να επικοινωνήσουν, όπως η αγορά, η πληρωμή λογαριασμών, η ψυχαγωγία και η φροντίδα της υγείας.

Η χρήση της πληροφορικής προσφέρει τις παρακάτω δυνατότητες:

Η επεξεργασία κειμένου χρησιμοποιείται συχνά στην εκμάθηση γλώσσας, γιατί επιτρέπει τους μαθητές να δομήσουν και να προσχεδιάσουν κείμενα, να συνδυάσουν γραφικά με κείμενο και να τυπώσουν τη δουλειά τους. Η χρήση ειδικών πληκτρολογίων με σύμβολα και εικόνες μπορεί να είναι χρήσιμο εργαλείο στην απόκτηση και την κατανόηση νέου λεξιλογίου. Οι μαθητές βλέπουν αντικείμενα στο πληκτρολόγιο και με τη χρήση εικόνων, συμβόλων και σχημάτων (μέσα από κάποιο εκπαιδευτικό λογισμικό), καταλαβαίνουν τι είναι το καθένα και ακούν ή βλέπουν την αγγλική λέξη ή φράση, όταν πιέζεται κάθε ένα από αυτά.

Οι βάσεις δεδομένων, το Internet και τα CD-ROM μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την πληροφόρηση σχετικά με ξένους πολιτισμούς και για την εμπέδωση/επανάληψη της ξένης γλώσσας. Οι συνδιασκέψεις, το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και το fax χρησιμοποιούνται για επικοινωνία με άτομα από άλλες χώρες. Η τηλεόραση και το Teletext είναι εύκολα προσβάσιμα και το κείμενο που παρουσιάζεται είναι το ελάχιστο δυνατόν. Τα πακέτα πολυμέσων και τα οπτικο-ακουστικά μέσα βελτιώνουν και ενισχύουν την εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας για το μαθητή συνδυάζοντας κείμενο και ήχο με εικόνες.

Συνοψίζοντας:

Σχεδιασμός δραστηριοτήτων με χρήση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας

Σε αυτό το σημείο, αφού σας έχουμε δείξει το εύρος των δυνατών χρήσεων των ΤΠΕ, σας προσκαλούμε να σκεφτείτε για τις πιθανές εφαρμογές τους στην τάξη σας και για το πώς η εισαγωγή τους μπορεί να επιλύσει πραγματικά προβλήματα, στο πλαίσιο της διδασκαλίας των διαφόρων γνωστικών αντικειμένων.

Ο μεσοπρόθεσμος σχεδιασμός δραστηριοτήτων (medium-term planning), επιτρέπει στους εκπαιδευτικούς να προσδιορίσουν δραστηριότητες με τις οποίες θα ασχοληθούν οι μαθητές για αρκετό χρονικό διάστημα, για ένα μήνα ή μισό τρίμηνο. Μπορεί να συνδυαστεί η πληροφορική και με άλλα γνωστικά αντικείμενα. Κάτι τέτοιο σημαίνει ότι πρέπει να προσδιοριστεί αν:

Σε αυτό το στάδιο είναι απαραίτητο να προσδιοριστεί ο σκοπός της δραστηριότητας και σε ποιο σημείο θα αναπτυχθούν οι κατάλληλες δεξιότητες.

Ο βραχυπρόθεσμος σχεδιασμός δραστηριοτήτων (short-term planning) θα προσδιορίσει δυνατότητες με διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα για συγκεκριμένα άτομα και ομάδες ατόμων με διαφορετικές ικανότητες.

Σε μερικές περιπτώσεις, ίσως είναι δυνατό παρόμοιες δραστηριότητες να πραγματοποιούνται από αρκετούς μαθητές. Για παράδειγμα, ενώ μερικοί μαθητές κάνουν ένα αρχικό σχέδιο εργασίας μετακινώντας προτάσεις ή παραγράφους κειμένου, κάποιοι άλλοι μπορεί να ελέγχουν και να διορθώνουν την ορθογραφία ή να εισάγουν και να διαγράφουν διάφορες λέξεις.

Είναι σημαντικό για τους εκπαιδευτικούς α) να αξιολογούν την αποτελεσματικότητα της μαθησιακής διαδικασίας με βάση κριτήρια που καθορίζονται κατά το σχεδιασμό και β) να θέτουν τους στόχους που θα πρέπει να επιτευχθούν από τους μαθητές για να μπορούν να κρίνουν αν είναι ικανοί και έτοιμοι να προχωρήσουν στο επόμενο στάδιο.

Πρόοδος/Εξέλιξη

Η ανάπτυξη ουσιαστικών/διαχρονικών γνώσεων σχετικών με την πληροφορική δεν πρέπει να περιοριστεί μόνο στην ανάπτυξη συγκεκριμένων δεξιοτήτων. Η απόκτηση των δεξιοτήτων, αν και είναι σημαντική, δεν είναι αρκετή από μόνη της για την ανάπτυξη διαχρονικών και βασικών γνώσεων. Οι μαθητές χρειάζονται χρόνο για να αποκτήσουν και να αναπτύξουν δεξιότητες χρησιμοποιώντας τες σε πολλές περιπτώσεις. Πρέπει να είναι ικανοί να σκέφτονται για ενδεχόμενες χρήσεις των ΤΠΕ σε διάφορες καταστάσεις πριν να γίνουν ολοκληρωτικά ικανοί να αποφασίζουν πότε να χρησιμοποιούν και πότε να μη χρησιμοποιούν τις ΤΠΕ.

Η πρόοδος των γνώσεων στις ΤΠΕ μπορεί να αναπτυχθεί, καθώς οι μαθητές ξεκινούν να επιλέγουν τα εργαλεία που επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν, για να ικανοποιηθούν οι ιδιαίτερες ανάγκες τους στα πλαίσια κάποιας δραστηριότητας. Μερικές φορές ένα γνωστό πακέτο λογισμικού ή μερικές από τις δυνατότητές του μπορούν να ικανοποιήσουν αυτές τις ανάγκες. Σε άλλες περιπτώσεις, ίσως ανακαλύψουν ότι τα εργαλεία που έχουν χρησιμοποιήσει δεν είναι επαρκή. Τότε παρουσιάζεται η ευκαιρία για την εισαγωγή νέων χαρακτηριστικών στα γνωστά προγράμματα λογισμικού ή ενός προγράμματος με περισσότερες δυνατότητες.

Το λογισμικό και η δραστηριότητα θα προσδιορίσουν τις γνώσεις που ο εκπαιδευτικός πρέπει να διδάξει. Η διδασκαλία, πάντως, θα επικεντρωθεί και θα έχει ως κίνητρο την ανάπτυξη των νέων δεξιοτήτων που είναι απαραίτητες για τις ανάγκες των μαθητών.

Δεν μπορούμε πάντοτε να υποθέτουμε ότι οι μαθητές μπορούν οι ίδιοι να προσδιορίσουν ότι απαιτείται να χρησιμοποιηθεί κάποιο εναλλακτικό εργαλείο. Η απόκτηση νέων δεξιοτήτων μπορεί συχνά να βελτιώσει την ικανότητα των μαθητών στη χρήση των ΤΠΕ, ενώ οι θετικές παρεμβάσεις από την πλευρά των εκπαιδευτικών μπορεί να αποδειχθούν ανεκτίμητες.

Οι συζητήσεις με τους μαθητές για τη χρήση της πληροφορικής μπορεί να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς να αποφασίσουν πότε θα πρέπει να προσφέρουν δραστηριότητες εμπέδωσης ή ανάπτυξης περισσότερων ικανοτήτων στις ΤΠΕ. Κάτι τέτοιο θα πρέπει να εξετασθεί ξεχωριστά και όχι να ενσωματωθεί σε δραστηριότητα, όταν οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να συλλογιστούν τις εμπειρίες τους.

Οι ΤΠΕ συνεχώς εξελίσσονται και οι μαθητές αποκτούν νέες δεξιότητες για να ανταποκριθούν στις ανάγκες μιας δραστηριότητας. Η ανάπτυξη αυτών των δεξιοτήτων σε πολλές περιπτώσεις μαζί με συζήτηση και προβληματισμό για την αποτελεσματικότητά τους, οδηγεί στην απόκτηση διαχρονικών και βασικών γνώσεων στις ΤΠΕ.

Αξιολόγηση

Η απόκτηση βασικών γνώσεων στις ΤΠΕ χρειάζεται αρκετό χρονικό διάστημα και περιλαμβάνει πολύ περισσότερα από την απλή απόκτηση δεξιοτήτων. Γι’ αυτό, είναι σημαντικό οποιαδήποτε αξιολόγηση να λαμβάνει υπόψη:

Στις ομαδικές δραστηριότητες είναι δύσκολο να αξιολογηθεί η συμβολή καθενός ξεχωριστά. Η συζήτηση με την ομάδα συνολικά μπορεί να είναι ανεκτίμητη για να επιβεβαιωθεί ότι σκέφτονται σχετικά με τις εμπειρίες τους, καθώς και για να γίνει γνωστός ο ρόλος του κάθε μέλους.

Οι εκπαιδευτικοί θα κρίνουν, θα καθορίσουν και θα σχεδιάσουν το επόμενο βήμα, ώστε οι μαθητές τους:

Δεν θεωρείται πλέον απαραίτητο να κρατούν λεπτομέρειες για την αξιολόγηση, αν και οι εκπαιδευτικοί ίσως θεωρούν ωφέλιμη την καταγραφή σημαντικών θετικών βημάτων προς την απόκτηση γνώσεων. Οι συντονιστές των TΠΕ (ICT co-ordinators) μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο βοηθώντας τους συναδέλφους τους να αποκτήσουν σαφή εικόνα του τι είναι σημαντικό μέσω ανεπίσημων συζητήσεων.

Η καταγραφή γεγονότων θα είναι χρήσιμη για την ενημέρωση των γονέων και για την αξιολόγηση στο τέλος του σχολικού έτους. Ίσως είναι χρήσιμο για τους μαθητές να αξιολογούν οι ίδιοι την εργασία τους και να παίρνουν αποφάσεις σχετικά με την καταγραφή των αποτελεσμάτων των δραστηριοτήτων που έχουν αναλάβει.