Η Δημοκρατία στην Αφρικανική Ήπειρο από τα τέλη του '80
του εκπαιδευτικού Κωνσταντίνου Σκουλά
Στόχοι
Να φανεί ότι παρ' όλη την αισιοδοξία ότι η Δημοκρατία άρχισε να ριζώνει στην Αφρικανική Ήπειρο από τα τέλη του '80, η πραγματικότητα είναι διαφορετική. Τα μονοκομματικά-στρατιωτικά καθεστώτα είναι σε άνοδο.
Οργάνωση υλικού - συνδέσεις - διάταξη
Παρουσίαση παραδειγμάτων από την Αφρικανική Ήπειρο όπου πολυκομματικές εκλογές καταλήγουν σε μονοκομματική παντοδυναμία και κατάλυση των δημοκρατικών θεσμών. Προς απόδειξη μελετούμε συγκεκριμένες περιπτώσεις.
Δραστηριότητες μαθητών βάσει του υλικού
Κάθε ομάδα δύο ή τριών μαθητών πρέπει να μελετήσει και ενώπιον της τάξης να παρουσιάσει μια περίπτωση μετάβασης.
Συνδυασμός με άλλα συμβατικά μέσα
Τα μέσα και συνδυασμός των μέσων θα αφεθεί στην επιλογή της κάθε ομάδας χωρίς παρέμβαση από τον εκπαιδευτικό, ο οποίος θα αρκεστεί στην ενημέρωση για τα μέσα που μπορούν να τους διατεθούν.
Αναμενόμενες αλλαγές στο μοντέλο της διδασκαλίας και μάθησης
Πρέπει να υπογραμμιστεί η σημασία της πληθώρας των πληροφοριών στη διάθεση του εκπαιδευτικού και μέσω αυτού στους μαθητές. Δεδομένα πρόσφατα και μεγάλου εύρους που σε καμιά περίπτωση δε θα είχαμε την πρόσβαση, αν δεν υπήρχε το διαδίκτυο. Οι πληροφορίες άμεσα είναι προσπελάσιμες και το γεγονός αυτό αλλάζει το ρόλο του μαθητή και την σχέση του με το διδάσκοντα. Η πρωτοβουλία τώρα περνά στον μαθητή, καθώς πρέπει να διαλέγει και να αξιολογεί την πληροφορία.
Η συμπεριφορά των ισχυρών πολυεθνικών εταιρειών
του εκπαιδευτικού Κωνσταντίνου Σκουλά
Στόχοι
Μελετώντας μια περίπτωση (study case) που αφορά την ιστορία της περιοχής "Κοιλάδος Naugatuck" των ΗΠΑ, να μπορέσουν να εξάγουν συμπεράσματα για τη συμπεριφορά των ισχυρών πολυεθνικών εταιρειών.
Οργάνωση υλικού - συνδέσεις - διάταξη
Διανομή φωτοτυπημένου κειμένου με τα σημαντικά γεγονότα στην ιστορία της περιοχής από τη δημιουργία της μεγάλης μετοχικής ανώνυμης εταιρείας μέχρι την εξαγορά της.
Δραστηριότητες μαθητών βάσει του υλικού
Να ανατρέξουν σε πηγές που αφορούν την οικονομική ιστορία της περιοχής του Λαυρίου από το τέλος του 19ου αιώνα μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα.
Να εντοπίσουν στα δύο αυτά σενάρια ομοιότητες και διαφορές και να συγκρατήσουν εκείνα τα στοιχεία που θα συστήνουν μία τυπικότητα και στα δύο σενάρια, τόσο από την επιχείρηση όσο από την τοπική κοινωνία.
Αναμενόμενες αλλαγές στο μοντέλο της διδασκαλίας και μάθησης
Είναι δυνατή η σύσταση ομάδων εργασίας των μαθητών και συλλογικά να εκτελεστεί η εργασία. Μόλις κάθε ομάδα καταλήξει στα συμπεράσματά της, τότε μπορούν να αφιερωθούν διδακτικές ώρες για να συζητηθούν και να αξιολογηθούν τα συμπεράσματα κάθε ομάδας.
Παρουσίαση της κλασικής εποχής
της εκπαιδευτικού Αλεξάνδρας Κομποθέκρα
Στόχοι
Η παρουσίαση της κλασικής εποχής - συνειδητοποίηση της σχέσης ανάμεσα στα ιστορικά γεγονότα και τα προϊόντα της τέχνης-γραμμάτων.
Οργάνωση υλικού - συνδέσεις - διάταξη
Δραστηριότητες μαθητών βάσει του υλικού
Αναζήτηση άλλων έργων τέχνης & κειμένων της εποχής σύμφωνων με την ερμηνεία που επιχειρήθηκε. Αναζήτηση διαφορετικών συνδέσεων και ερμηνειών.
Συνδυασμός με άλλα συμβατικά μέσα
Λόγος - Βιβλίο - Εικόνα / σκίτσο.
Αναμενόμενες αλλαγές στο μοντέλο της διδασκαλίας και μάθησης
Ερευνητική δραστηριότητα από τη μεριά των μαθητών. Δυνατότητα πολλαπλών συνδυασμών - Αύξηση ενδιαφέροντος.
ΣΧΕΔΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Μουσικά Όργανα
του εκπαιδευτικού Ιωάννη Λυμπέρη
Στόχοι
Οργάνωση υλικού - συνδέσεις - διάταξη
Απαραίτητα: θα χωριστεί η ενότητα σε 4-5 διδακτικές ώρες (παραδόσεις) έτσι ώστε να συνδυάζονται κάθε φορά με ακροάσεις κατάλληλων μουσικών έργων. Αναλυτικότερα:
Πιθανή Διαδικασία: Συγκεκριμένη κατηγορία. Υλικό κατασκευής, τρόπος παραγωγής ήχου, εντοπισμός των κατασκευαστικών μερών του οργάνου στο σλάϊτς, ακρόαση από κασετόφωνο, βίντεο με ντοκιμαντέρ γύρω από την εργοστασιακή ή πρακτική του κατασκευή ή ακόμα και βίντεο με τη συμμετοχή των οργάνων σε σύνολα, ορχήστρες, κ.λπ.
Δραστηριότητες μαθητών βάσει του υλικού
Οπωσδήποτε η αναζήτηση ιστορικών αλλά και ελαχίστων τεχνικών πληροφοριών. Εδώ αντλούμε και πληροφορίες από καλές σελίδες του διαδικτύου π.χ. θέματα: ορχήστρες, Μουσείο Ελληνικών Λαϊκών οργάνων, κ.λπ.
Συνδυασμός με άλλα συμβατικά μέσα
Αναντικατάστατη η παρουσία συμβατικών οπτικοακουστικών μέσων: σλάϊτς, φωτογραφίες, βιβλία, κασέτες, video, προβολέας διαφανειών. Η χρήση του Η/Υ θα εμπλουτίσει αλλά και θα αυξήσει το ενδιαφέρον των παιδιών για την αναζήτηση.
Αναμενόμενες αλλαγές στο μοντέλο της διδασκαλίας και μάθησης
Έτσι αξιοποιούνται οι μαθητές και συμμετέχουν ενεργά αναζητώντας και προσφέροντας πληροφορίες. Ίσως και να δοθεί η δυνατότητα να ανακαλύψουν στις σελίδες του δικτύου και κάποια προσπάθεια άλλων παιδιών ή ακόμα να προβάλλουν και το αποτέλεσμα μιας δικής τους εργασίας.