Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο
(Π.Ι.) ως ανεξάρτητη δημόσια υπηρεσία, ιδρύθηκε το 1964 (Ν. 4379/1964)
από τον τότε Πρωθυπουργό και Υπουργό Παιδείας Γεώργιο
Παπανδρέου. Ως νέος αλλά και πρωτοποριακός θεσμός, αποτέλεσε μετεξέλιξη
και συγχώνευση προϋπαρχόντων συμβουλευτικών οργάνων του Υπουργείου και
οργανώθηκε έχοντας ως υπόδειγμα την εσωτερική οργάνωση του Συμβουλίου
της Επικρατείας (Τμήματα αρμοδιοτήτων στα οποία υπηρετούν Σύμβουλοι και
Πάρεδροι). Πρώτος πρόεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου ήταν ο καθηγητής
του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Ι.Θ.
Κακριδής. Στους αρχικούς στόχους του Π.Ι., περιλαμβανόταν
ο σχεδιασμός αλλά και η στήριξη της Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης που τότε
επιχειρήθηκε και στην οποία καθοριστική ήταν η συμβολή των Ε. Παπανούτσου
και Λ. Ακρίτα. Την περίοδο της δικτατορίας, το Π.Ι.
καταργήθηκε (Α.Ν. 59/1967). Κατά τη Μεταπολίτευση (Ν. 186/1975), ιδρύθηκε
το «Κέντρο Εκπαιδευτικών Μελετών και Επιμορφώσεως» (Κ.Ε.Μ.Ε), οι αρμοδιότητες του οποίου ήταν αντίστοιχες με αυτές
του Π.Ι.. Το 1985 (Ν. 1566) καταργήθηκε το ΚΕΜΕ
και επανιδρύθηκε το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Σύμφωνα με τις διατάξεις του
Ν. 1566/85 (άρθρο 24), το Π.Ι. αποτελεί ανεξάρτητη
δημόσια υπηρεσία, εδρεύει στην Αθήνα και υπάγεται απευθείας στον Υπουργό
Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων.
To Παιδαγωγικό Ινστιτούτο είναι ο
παλαιότερος ερευνητικός και συμβουλευτικός φορέας σε ζητήματα παιδείας
και με το έργο του συμβάλλει ουσιαστικά στη χάραξη της εκπαιδευτικής πολιτικής
από το ΥΠ.Ε.Π.Θ. Κύριος
σκοπός του Π.Ι. είναι η πολύπλευρη μελέτη του ελληνικού εκπαιδευτικού
συστήματος, η υποβολή προτάσεων, γνωμοδοτήσεων και εισηγήσεων προς τον
Υπουργό Παιδείας για όλα τα θέματα της εκπαίδευσης, καθώς και η εφαρμογή
των αποφάσεων του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων σε εκπαιδευτικό-παιδαγωγικό επίπεδο.
Σύμφωνα και με μεταγενέστερες νομοθετικές ρυθμίσεις
(Ν. 2525/1997, 2640/1998, 2817/2000, 2909/2001, 2986/2002 και 3194/2003)
οι αρμοδιότητες του Π.Ι είναι:
- Η
επιστημονική έρευνα, η μελέτη θεμάτων της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας
Εκπαίδευσης και η αξιολόγηση των αποτελεσμάτων της εκπαιδευτικής πράξης.
- Η
επεξεργασία και υποβολή προτάσεων για θέματα Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας,
Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Επιμόρφωσης και Αξιολόγησης,
Ποιότητας της Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής και η χάραξη κατευθύνσεων
για το σχεδιασμό και προγραμματισμό της εκπαιδευτικής πολιτικής.
- Η
παρακολούθηση της εξέλιξης της εκπαιδευτικής τεχνολογίας και η προώθηση
της εφαρμογής της στην εκπαιδευτική πράξη.
- Ο
σχεδιασμός και η μέριμνα για την εφαρμογή προγραμμάτων επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών
καθώς και η αξιολόγησή τους.
- Η
εισήγηση για τη συγγραφή βιβλίων για τους μαθητές και
τους εκπαιδευτικούς, καθώς και η λήψη μέτρων για τη βελτίωση των μεθόδων
της διδακτικής πράξης και γενικότερα του εκπαιδευτικού έργου.
Διατελέσαντες
ΠΡΟΕΔΡΟΙ του ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΥ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟΥ (Ν.1566/85)
Γέρου Θεόφραστος
Αναπληρωτής Πρόεδρος |
Σύμβουλος Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (Ν.4379/64) |
2-6-1989 έως 14-7-1989 |
Ηλιού Μαρία
Αναπληρώτρια Πρόεδρος |
Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Ιωαννίνων |
15-7-1989 έως 23-7-1990 |
Μπαμπινιώτης Γεώργιος |
Καθηγητής Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών |
23-7-1990 έως 19-10-1993 |
Κασσωτάκης Μιχαήλ |
Καθηγητής Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών |
6-12-1993 έως 13-6-1995 |
Καραγιάννης Γεώργιος |
Καθηγητής Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου |
4-8-1995 έως 23-12-1996 |
Εξαρχάκος Θεόδωρος |
Καθηγητής Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών |
23-12-1996 έως 3-11-2000 |
Αλαχιώτης Σταμάτης |
Καθηγητής Πανεπιστημίου Πατρών |
3-11-2000 έως 30-3-2004 |
Παπαδόπουλος Μιχαήλ |
Ομότιμος Καθηγητής Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης |
31-3-2004 έως 8-2-2006 |
Βλάχος Δημήτριος |
Ομότιμος Καθηγητής Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης |
8-2-2006 έως 12-3-2009 |
Γκλαβάς Σωτήριος |
Σύμβουλος Παιδαγωγικού Ινστιτούτου |
12-3-2009 έως 30-3-2010 |
Ναυρίδης Κλήμης |
Καθηγητής Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών |
30-3-2010.έως 23-02-2012 |