Όταν σε ελληνικά χέρια βρίσκονται και ταξιδεύουν σήμερα, περισσότερα από 3000 πλοία, πολλά πλωτοί γίγαντες νέας τεχνολογικής γενιάς, οι νέοι της πατρίδας μας είναι καλό να γνωρίζουν τι, πόσα και πως, μπορεί να τους εξασφαλίσει η σταδιοδρομία στο ναυτικό, αλλά και σε άλλα επαγγέλματα της θάλασσας που παρουσιάζουν ορισμένα σημαντικά πλεονεκτήματα, όπως:
- Γρήγορη εξέλιξη στη κορυφή της ιεραρχίας του πλοίου {πλοίαρχος, μηχανικός}.
- Σταθερή και ικανοποιητικά αμειβόμενη εργασία.
- Δυνατότητα απασχόλησης στις διάφορες κατηγορίες πλοίων, ποντοπόρα φορτηγά, μεσογειακά φορτηγά, δεξαμενόπλοια, κοντέϊνερς , επιβατηγά της μικρής και μεγάλης ακτοπλοϊας, κρουαζιερόπλοια.
Ακόμη, ο νέος έχει δυνατότητα επιλογής από σειρά παράλληλων ή, συναφών με το πλοίο, επαγγελμάτων της θάλασσας, όπως:
- Μετά από επιτυχημένη σταδιοδρομία στα πλοία και στα όρια περίπου της μέσης ηλικίας, μπορεί να αναλάβει καθήκοντα στελέχους στα γραφεία της πλοιοκτήτριας εταιρίας, κυρίως ως αρχιπλοίαρχος ή, αρχιμηχανικός .
- Μετά από σπουδές με ευνοϊκούς όρους στα ΑΕΙ, μπορεί να γίνει ναυπηγός, τεχνικός ή, οικονομικός σύμβουλος, μάνατζερ, στο επιτελείο ναυτιλιακής επιχείρησης.
- Επίσης έχει τη δυνατότητα να εργασθεί και σε πλοία του εμπορικού στόλου της Ευρωπαϊκής Ένωσης
- Και ακόμη, με τη γνώση και την εμπειρία που θα αποκτήσει από τη θητεία του στο πλοίο, μπορεί να γίνει και αυτός αν το επιδιώξει, πλοιοκτήτης, αφού σήμερα σημαντικό μέρος του ελληνικού εφοπλιστικού δυναμικού, προέρχεται από το ναυτικό επάγγελμα και σε πολλές περιπτώσεις, ανήκει στην κατηγορία των μεγάλων πλοιοκτητών της πατρίδας μας.
Έτσι, η θάλασσα τον 21ο αιώνα, την εποχή της παγκοσμιοποίησης και της καινοτομίας, εξασφαλίζει στους νέους της Ελλάδας κοντά στα άλλα, δυνατότητα σταδιοδρομίας που συνδυάζει τη γοητεία του ταξιδιού σε ολόκληρη την υδρόγειο, τη γρήγορη επαγγελματική ανέλιξη και τις υψηλές αποδοχές, σε σύγκριση με την απασχόληση στη στεριά σε αντίστοιχες ηλικίες και αντίστοιχα προσόντα.
Με λίγα λόγια, η ναυτιλία για τους νέους της πατρίδας μας, είναι ανοικτό παράθυρο ελεύθερης και προσοδοφόρου σταδιοδρομίας, χωρίς πολλά από τα μειονεκτήματα παλαιών εποχών. Γιατί τώρα διαπλέουν τους ωκεανούς πλοία κατασκευαστικής και τεχνολογικής αρτιότητας που κάνουν τη θάλασσα πιο ασφαλή από την φονική άσφαλτο των πόλεων και της υπαίθρου.
Και ακόμη, γιατί η τεχνολογία της επικοινωνίας μέσω δορυφόρων φέρνει κάθε ώρα και κάθε στιγμή τον ναυτικό κοντά στο σπίτι και στα αγαπημένα του πρόσωπα, αμβλύνοντας το αίσθημα του νοσταλγίας, ενώ οι συνθήκες διαβίωσης πάνω στα πλοία μπορούν να θεωρηθούν ξενοδοχειακού επιπέδου. Κάθε αξιωματικός γέφυρας και μηχανής έχει στη διάθεση του ευρύχωρη μονόκλινη καμπίνα με λουτρό, ξεκουράζεται σε ξεχωριστό σαλόνι με τηλεόραση, DVD PLAYER, βιβλιοθήκη και παίρνει πρόγευμα, γεύμα και δείπνο στην τραπεζαρία των αξιωματικών και στη βάση ενός ποικίλου και υγιεινού εδεσματολογίου, χωρίς να έχει οποιαδήποτε οικονομική επιβάρυνση.
Έτσι οι ώρες εκτός υπηρεσίας προσφέρουν ξεκούραση και ψυχαγωγία πολλές φορές σχεδόν σε ατμόσφαιρα οικογενειακής θαλπωρής, αφού οι άνθρωποι της θάλασσας ζουν συνήθως, πολύ κοντά ο ένας με τον άλλον.
Ο νέος που θα διανύσει με επιτυχία τον έναν ή τον άλλο δρόμο προετοιμασίας, για να ανταποκριθεί ως στέλεχος, στα υπεύθυνα καθήκοντά του πάνω στα πλοία , μετά την αποφοίτησή του, δεν θα έχει να περιμένει στην ουρά, αλλά αμέσως θα ξεκινήσει την επαγγελματική του σταδιοδρομία, χωρίς να χρειαστεί να καταφύγει στη βοήθεια τρίτων, χωρίς δηλαδή, αυτό που λέμε σε ορισμένες περιπτώσεις, «μέσον». Γιατί εκατοντάδες είναι τα πλοία, κάθε τύπου, μικρά και μεγάλα, μέσα και έξω από τα όρια της Ελλάδας, που τον περιμένουν να προσφέρει τις υπηρεσίες του.
Αυτά προσφέρει σήμερα η ναυτιλία στους νέους του τόπου μας, γιατί είναι η πιο μεγάλη στον Κόσμο και γιατί κουβαλά παράδοση δέκα χιλιάδων χρόνων .
Πετρελαιοφόρα Πλοία (σε ευρώ, ανά μήνα υπηρεσίας στο πλοίο)
Ειδικότητα |
Καθαρός μισθός |
Πλοίαρχος |
10.000 |
Υποπλοίαρχος |
7.500 |
Ανθυποπλοίαρχος |
5.000 |
Μηχανικός Α΄ |
9.500 |
Μηχανικός Β΄ |
7.500 |
Μηχανικός Γ΄ |
5.000 |
Πρέπει να σημειωθεί ότι:
- Η υπηρεσία πάνω στο ίδιο πλοίο διαρκεί για τα δεξαμενόπλοια έξη μήνες. Τα έξοδα μετάβασης για να επιβιβασθεί του πλοίου, καθώς και της επιστροφής στην Ελλάδα καλύπτονται από την πλοιοκτήτρια εταιρεία. Δεν καλύπτονται από την εταιρεία τα έξοδα επιστροφής στην Ελλάδα, στην περίπτωση που ο ναυτικός ζητήσει την απόλυση του, πριν από το ανωτέρω χρονικό διαστήμα (6 μήνες).
- Η έννοια των «καθαρών αποδοχών» σημαίνει, ότι από τον μισθό που εισπράτει ο αξιωματικός Εμπορικού Ναυτικού έχουν αφαιρεθεί οι κρατήσεις υπέρ ασφαλιστικών ταμείων και ο φόρος εισοδήματος ο συντελεστής του οποίου είναι 3%. Πρόκειται εδώ για διακριτική μεταχείριση από μέρους της Πολιτείας σε αναγνώριση του ρόλου και της προσφοράς του ναυτικού στην Εμπορική Ναυτιλία και μέσω αυτής, στην εθνική οικονομία.
Φορτηγά Πλοία (σε ευρώ ανά μήνα υπηρεσίας στο πλοίο)
Ειδικότητα |
Καθαρός μισθός |
Πλοίαρχος |
8.500 |
Υποπλοίαρχος |
6.000 |
Ανθυποπλοίαρχος |
4.000 |
Μηχανικός Α΄ |
8.300 |
Μηχανικός Β΄ |
6.000 |
Μηχανικός Γ΄ |
4.000 |
Πρέπει να σημειωθεί ότι:
- Η υπηρεσία πάνω στο ίδιο πλοίο διαρκεί για τα φορτηγά επτά μήνες. Τα έξοδα μετάβασης για να επιβιβασθεί του πλοίου, καθώς και της επιστροφής στην Ελλάδα καλύπτονται από την πλοιοκτήτρια εταιρεία. Δεν καλύπτονται από την εταιρεία τα έξοδα επιστροφής στην Ελλάδα, στην περίπτωση που ο ναυτικός ζητήσει την απόλυση του, πριν από το ανωτέρω χρονικό διαστήμα (7 μήνες).
- Η έννοια των «καθαρών αποδοχών» σημαίνει, ότι από τον μισθό που εισπράτει ο αξιωματικός Εμπορικού Ναυτικού έχουν αφαιρεθεί οι κρατήσεις υπέρ ασφαλιστικών ταμείων και ο φόρος εισοδήματος ο συντελεστής του οποίου είναι 3%. Πρόκειται εδώ για διακριτική μεταχείριση από μέρους της Πολιτείας σε αναγνώριση του ρόλου και της προσφοράς του ναυτικού στην Εμπορική Ναυτιλία και μέσω αυτής, στην εθνική οικονομία.
Ο νέος ως απόφοιτος των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ), και κάτοχος διπλώματος Γ΄ τάξεως, θα χρειασθεί 24μηνη θαλάσσια υπηρεσία και ύστερα από εξάμηνη μετεκπαίδευση στο ΚΕΣΕΝ { Κέντρο Επιμόρφωσης Στελεχών Ε.Ν} θα αποκτήσει το Δίπλωμα Β΄ τάξεως Πλοιάρχου ή Μηχανικού. Στη συνέχεια και μετά από 36μηνη θαλάσσια υπηρεσία αλλά και νέα εξάμηνη επιμόρφωση στο ΚΕΣΕΝ, θα αποκτήσει το Δίπλωμα Α΄ τάξεως Πλοιάρχου ή Μηχανικού. Από την κορυφή πλεον της ναυτικής ιεραρχίας το εισόδημά του θα ενισχυθεί ακόμη περισσότερο που σε σύγκριση με τους μισθούς της στεριάς, θα μπορούσε κανείς να το χαρακτηρίσει πλουσιοπάροχο, χωρίς υπερβολή.
Ως απόφοιτος του Ναυτικού ΕΠΑ. Λ, εκτός από το απολυτήριο Λυκείου, παίρνει και πτυχίο ειδικότητας επιπέδου του νόμου 2009/92. Αυτό το πτυχίο του δίνει τη δυνατότητα να ταξιδέψει ως Δόκιμος Πλοίαρχος ή Δόκιμος Μηχανικός σε εμπορικά πλοία αμέσως και μετά από 36μηνη θαλάσσια υπηρεσία και εξετάσεις στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας αποκτά το Δίπλωμα Πλοιάρχου ή Μηχανικού Γ’ τάξεως που με τα σημερινά δεδομένα δεν είναι προαγωγικό.
Ο Πίνακας που ακολουθεί με το ενδεικτικό μισθολόγιο το οποίον ισχύει σήμερα κατά ειδικότητα, βαθμό και κατηγορία πλοίου, επιβεβαιώνει τα προηγούμενα: